Kurkuma

Wat is Kurkuma?
Er zijn wel 80 verschillende soorten kurkumaplanten. De meest gebruikte en meest veelbelovende als het gaat om medisch gebruik is curcuma longa. Kurkuma behoort tot de gemberfamilie en geeft de gele kleur (E-100) aan verschillende gerechten en geeft een beetje een  milde bittere smaak. Het is ook bekend onder de namen: Geelwortel, Indische saffraan en Turmeric (Engels). Het is een belangrijk onderdeel van kerrie.

Kurkuma bevat veel choline en biedt een goede ondersteuning voor je lever.  Kurkuma helpt je lever ook te ontgiften.
Het heeft ook een ontstekingsremmende werking door het stofje Curcumine. Je kunt het ook goed inzetten bij bijv. een slijmbeurs ontsteking of reumatische artritis.
Kurkuma heeft dus een medicinale werking en krijgt steeds meer belangstelling uit de medische hoek.

voordelen-van-kurkuma

Hoe wordt Kurkuma opgenomen?

De opname van kurkuma in het lichaam is helaas erg laag. Wanneer het in het eten zit, nemen we er maar een zeer beperkt deel van op. Dat komt omdat een groot deel al wordt afgebroken en/of onwerkzaam gemaakt in de darm, maar ook omdat de opname door de darmcellen zeer beperkt is en tenslotte blijkt ook de lever een groot deel van de opgenomen stoffen af te breken. Uit dieronderzoek is gebleken dat de stof wel heel geschikt is voor plaatselijke behandeling: op vrijwel alle kankers van het maag-darmsysteem heeft kurkuma een gunstige invloed. Maar voor de verdere werking in het lichaam is een goede opname essentieel.

Uit onderzoek is gebleken dat de toevoeging van een kleine hoeveelheid zwarte peper (dankzij de stof piperi­ne) de opname vele malen verhoogt; volgens sommige berichten tot wel 2000 maal, hoewel dit niet waarschijnlijk lijkt op basis van andere studieresultaten.

Een andere manier is het oplossen van kurkuma in vet of het direct binden van kurkuma aan vetmoleculen. Ook hiermee wordt de opname verbeterd en zo de beschikbaarheid in het lichaam vergroot. De meest veelbelovende techniek lijkt momenteel het insluiten van kurkuma in kleine vetbolletjes, liposomen. Hierdoor wordt afbraak voorkomen en de vetbolletjes worden als geheel opgenomen. Pas in de lever komt dan de kurkuma het eerste echte obstakel tegen voordat het in de algemene bloedbaan komt, en dat kan – op theoretische gronden – dan leiden tot veel betere bloedspiegels. Waardoor tumoren beter bereikbaar worden voor grotere hoeveelheden kurkuma.

Dosering
In diverse studies is ook geprobeerd de optimale dosering van kurkuma te vinden als het gaat om de behandeling van kanker. In veel dierstudies komt men vooralsnog uit op een ideale dosering van 1% van het voedsel. Voor een volwassene komt dat neer op 6 tot 10 gram kurkumapoeder per dag. Maar kurkuma is enigszins bitter en in die hoeveelheid dus niet erg smakelijk. Het gebruik van capsules is dan een mogelijkheid, maar dat is meteen een stuk prijziger. Tot dusverre is het helaas wel zo dat ook met 10 gram kurkuma (of een of meer capsules geconcentreerde curcumine of curcumoïden) te lage bloedspiegels worden bereikt om een vergelijkbaar effect als chemo te bereiken.

Mag je zelf Kurkuma preventief gebruiken?

Kurkuma kan zeker gebruikt worden om de kans op kanker te verminderen. Uit alle onderzoeken tot dusverre is gebleken dat kurkuma een veilige stof is. Hoeveel er preventief precies nodig is, weten we nog niet, maar elke dag een paar gram lijkt een redelijke schatting. Om de opname te verbeteren en de smaak te verzachten kunt u het volgende doen: kurkuma mengen met gemalen zwarte peper (1-2%), een paar lepels (lijnzaad- of olijf)olie en wat yoghurt. Eventueel kunt je als smaakmaker een beetje honing of liever stevia toevoegen. Je kunt dit dagelijks gebruiken, bij het ontbijt of het avondeten.

Thee
Doe ook eens een theelepel Kurkuma in je groene thee. Dat is goed voor de ondersteuning van je lever! En het beschermt je ook nog eens tegen veel ziektes!! Wel af en toe goed doorroeren, want een gedeelte van de Kurkuma zakt naar de bodem van je glas.

PhotoGrid_1451487413351.jpg

bron: tegenkanker.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s