Vitamine D

Wat doet Vitamine D?
Vitamine D is een invet oplosbare vitamine. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken.
Vitamine D is verbonden met de botstofwisseling. Het is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige  botten en tanden.

Hoeveel vitamine D heb je per dag nodig?
Bij onvoldoende zonlichtblootstelling of bij mensen met een donkere of een getinte huid wordt er minder vitamine D aangemaakt. Deze lagere aanmaak is met een gezonde voeding niet volledig te compenseren. Daarom is het nodig om extra vitamine D te nemen. Zwangere vrouwen en jonge kinderen krijgen het advies om extra vitamine D in te nemen. Het gaat hierbij om 10 mcg. Ouderen boven de 70 jaar wordt geadviseerd om 20 mcg in te nemen.

Waar zit Vitamine D in?

  • Vette vis (paling, haring, zalm, makreel, bokking)
  • Vlees
  • Volle melk producten
  • Eieren
  • Margarine / halvarine / roomboter

Hoe herken je een tekort aan vitamine D?
Bij kinderen: Rachites /Engelse ziekte misvorming benen en bekken. (o-benen), bij ouderen: spierzwakte en botontkalking.

Hoe herken je een te veel aan vitamine D?
Je kan kalkafzettingen in je lichaam krijgen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s