Vitamine B12

Wat doet vitamine B12?
Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine en wordt ook wel cobalamine genoemd.
Vitamine B12 is ook van belang voor een goede weerstand. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen en zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel en draagt het bij aan de energievoorziening. Verder speelt het een rol bij de stofwisseling van foliumzuur.
Foliumzuur zit voornamelijk in dierlijke producten. Veganisten kunnen dit aanvullen d.m.v. een supplement.

Waar zit vitamine B12 in?

  • Melk
  • Yoghurt / kwark
  • Rundvlees/ varkensvlees
  • Vis: kabeljauw
  • Ei

Hoeveel vitamine B12 heb je per dag nodig?
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 voor volwassenen vastgesteld op 2,8 microgram per dag.

Hoe herken je een tekort aan vitamine B12?
Bij een tekort treedt dit pas na jaren op, omdat je lichaam een voorraad aanlegt. Een tekort aan vitamine B12 veroorzaakt bloedarmoede, tintelingen in de vingers, geheugenverlies, vermoeidheid, ademnood, angina pectoris (=pijn op je borst), coördinatiestoornissen en spierzwakte in de benen. ook kan het een tekort aan vitamine B11 (foliumzuur) veroorzaken, omdat deze twee vitamines samenwerken met elkaar.

Hoe herken je een teveel aan vitamine B12?
Er zijn weinig nadelige effecten bekend van een teveel aan vitamine B12/
Het lichaam kan bij een hoge inname zelf de opname van vitamine B12 uit de voeding beperken.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s