Vitamine B6

Wat doet vitamine B6?

Vitamine B6 is een wateroplosbare vitamine en wordt ook wel pyridoxine genoemd.
Vitamine B6 is belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van rode bloedcellen. Het is van belang voor de energievoorziening. Vitamine B6 zorgt verder voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Waar zit vitamine B6 in?

  • Vlees
  • Vis
  • Ei
  • Graanproducten
  • Halfvolle melk
  • Peulvruchten
  • (Gekookte) groente
  • Kaas

Hoeveel vitamine B6 heb je nodig per dag?
De dagelijkse hoeveelheid vitamine B6 is voor volwassen mannen en vrouwen (19-50 jaar) vastgesteld op 1,5 milligram. Dit komt overeen met zes sneetjes volkorenbrood.

Hoe herken je een tekort aan vitamine B6?
Bij pas geboren baby’s leidt een tekort tot stuipen, overgeven en gewichtsverlies.
Bij volwassenen zijn verschillende symptomen waargenomen, zoals ontstekingen van de tong en de huid, depressie, verwardheid, vermoeidheid, verminderde weerstand en aandoeningen van het zenuwstelsel.

Hoe herken je een teveel aan vitamine B6?
Aandoeningen aan de zenuwen in de armen en benen bij meer dan 50 mg per dag.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s