Koper

Wat doet Koper?
Koper zorgt dat ijzer wordt vastgelegd in hemoglobine en speelt dus een rol bij het zuurstoftransport in ons lichaam. Ook is koper betrokken bij de pigmentatie van huid en haar en bij bindweefsel- en botvorming. Koper is ook van belang voor een goede weerstand en draagt bij aan de energievoorziening van ons lichaam

Waar zit Koper in?

  • Orgaanvlees
  • Zeevis
  • Schaal- en schelpdieren
  • Noten
  • Graanproducten
  • Groente
  • Fruit
  • Cacaoproducten

Hoeveel Koper heb je per dag nodig?
Dagelijks hebben volwassen 0,9 mg nodig. Zwangere vrouwen hebben extra koper nodig en dat komt neer op 1,0 mg per dag

Hoe herken je een tekort aan Koper?

Een tekort aan koper zou je kunnen herkennen aan bloedarmoede, vermindering van het afweersysteem en botafwijkingen, zoals osteoporose.

Hoe herken je een teveel aan Koper?
Een teveel aan koper uit zich in een overmaat aan speeksel, geïrriteerde darm- en slijmvliezen, pijn in de buik, misselijkheid, braken en diarree. Meestal wordt dit veroorzaakt door verontreiniging van voedsel of dranken.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s