De bijnieren

De bijnieren zijn twee kleine organen die bovenop een vetlaag op de nieren liggen. Ze wegen elk ongeveer vijf gram en zijn grijsachtig van kleur. Ze hebben functioneel niks met de nieren te maken en toch noemen we ze bijnieren. De bijnieren bestaan uit twee hormoonklieren, die verantwoordelijk zijn voor veel reacties binnen je lichaam.

Bijnieren

De bijnieren bestaan uit het bijnierschors en het bijniermerg.

Bijnierschors
Het bijnierschors is verantwoordelijk voor 3 corticosteroïden, nl. Aldosteron, Cortisol (stresshormonen) en Oestrogenen/Androgenen.

In de buitenste laag van de bijnierschors wordt Aldosteron geproduceerd. Het is een hormoon dat wordt gemaakt in de bijnier en is belangrijk voor het controleren van de bloeddruk. Het zorgt voor het behoud van een goede bloeddruk en regelt de water en zout balans in het lichaam door de uitscheiding van natrium en kalium door de nieren te remmen.

De middelste laag produceert cortisol. Cortisol stimuleert de aanmaak en opslag van glucose. Het speelt een belangrijke rol tegen ziekteverwekkers en het heeft ook invloed op je slaapwaakritme.

De binnenste laag produceert de androgenen en oestrogenen. Deze spelen een rol bij de ontwikkeling van de geslachtskenmerken bij mannen en vrouwen.

Bijniermerg
Het bijniermerg is verantwoordelijk voor Adrenaline en Noradreline. Deze hormonen staan bekend als de vecht-en-vlucht hormonen. Zodra het lichaam aan acute stress wordt blootgesteld komt het bijniermerg in actie. Adrenaline stelt het lichaam in staat om snel, direct en alert te kunnen reageren op de situatie. Verwijding van de pupillen, verhogen van de spierspanning, verhogen hartslag zijn daar kenmerken van. Er komt extra glucose, die in het lichaam opgeslagen was, vrij voor extra energie. Als het gevaar geweken is, gaat de productie van adrenaline weer omlaag en dan reageert je lichaam weer normaal. In mindere mate wordt noradreline aangemaakt. Dit heeft vrijwel dezelfde effecten als adrenaline.

Bijnieruitputting.
Maar wat nou als je continue last hebt van stress? Bijvoorbeeld door een echtscheiding, deadlines op je werk, financiële problemen, angsten, etc. Deze lichamelijke stress reacties zijn totaal niet handig, omdat je bijv. stress hebt doordat je in de file staat en ergens te laat voor komt. Op langere termijn zijn deze stress reacties schadelijk voor je gezondheid. Echter, deze fysieke stress reactie (waarbij onze bloedsuikerspiegel wordt verhoogd, onze stofwisseling wordt geremd, en ons hele lichaam wordt ingeschakeld om te overleven)
Op lange termijn is het zelfs schadelijk voor je gezondheid!! Ook een ongezonde levensstijl, het nemen van stimulerende middelen zoals cafeïne, herhaaldelijke luchtweginfecties kunnen een rol spelen bij een bijnieruitputting. Je hormonale systeem raakt uit balans en je bijnieren raken uitgeput. Een bekend voorbeeld van bijnieruitputting (of het voorstadium daarvan) is burn-out. Vandaag de dag komt in Nederland (dreigende) bijnieruitputting vaak voor, ook bij jonge mensen van nog geen 30 jaar!!!!

Klachten bij een bijnieruitputting
Verminderde stressbestendigheid, verlaagde bloedsuikerspiegel, gewichtstoename (buikvet), moeilijk wakker worden, ernstige trek in zoet (er wordt veel glucose gebruikt) en zout, verlaagd libido, afwijkende bloeddruk, verminderd energieniveau en depressieve gevoelens.

Doordat de productie van cortsiol verhoogd is door stress heeft het een versterkende werking op de vetopslag en dit kan dus een oorzaak zijn van overgewicht. In veel cellen van je lichaam bevindt zich het HSD enzym. Dit wordt ook wel vetopslag enzym genoemd. Dit enzym komt het meeste voor in de vetcellen van de buikwand. Studies hebben aangetoond dat het HSD enzym in de buikwand actiever is dan op andere plekken van je lichaam. Dit is dan dus ook de reden dat stress de vetopslag aan de buikwand bevorderd!

Waar moet je opletten?

Bij je voeding kun je denken aan:

  • Eten op vaste tijdstippen i.v.m. de bloedsuikerspiegel. Je wacht 2 a 3 uur met opnieuw eten.
  • Neem geen energie gevende producten. Geen koffie, red bull, tropisch fruit, etc.
  • Zorg voor een goede verhouding van natrium en kalium. Ga koken met zeezout en zeewier.
  • Beperk de koolhydraten.
  • Vermijd wilde vis i.v.m. zware metalen. De bijnieren reageren hier slecht op.

Algemene regels

  • Slaap voor 22:00 i.v.m. hormoonsecretie. Neem genoeg nachtrust.
  • Beweeg voldoende in de buitenlucht.
  • Kook met kwaliteit zeezout.
  • Neem veel verschillende groente. (Fytonutriënten / Flavoïne)
  • Kauw je voedsel goed en slik pas door als er kleine brokjes ontstaan zijn. Eet rustig (zonder tv en radio), zodat je je kunt concentreren op alleen je eten.
  • Combineer je eten op de juiste manier.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s