Voeding als medicijn tegen diabetes

Wat is (pre)diabetes 2?
Diabetes 2 ontstaat door een combinatie van verminderde gevoeligheid voor insuline (insulineresistentie) en een vertraagde of verminderde insulineproductie en/of afgifte. Daardoor komt het lichaam insuline tekort. De glucose kan niet door het lichaam worden opgenomen. Hierdoor blijft het bloedglucosegehalte stijgen. De eilandjes van Langerhans gaan groeien, zodat het tekort kan worden opgevangen. Doordat er meer bètacellen komen, stijgt in eerste instantie de insulineproductie. Maar na verloop van tijd nemen de eilandjes langzamerhand in omvang af. De insuline aanmaak wordt minder en op den duur ontstaat er een hoog glucose gehalte in het bloed. In eerste instantie hebben deze mensen geen klachten en hebben zij de ziekte al jarenlang voordat het ontdekt wordt.

Bij diabetes 2 komen bijna altijd 2 verschijnselen gecombineerd voor: ongevoeligheid voor insuline en verminderde afgifte of productie van insuline.

(Ernstig) overgewicht, een ongezond voedingspatroon en het hebben van weinig lichaamsbeweging verhogen het risico op het krijgen van diabetes sterk.

Mensen met dit type krijgen in eerste instantie adviezen over gezonde leefgewoonten. Hierdoor kan de werking van insuline soms verbeteren om zo weer normale bloedglucosewaarden te bereiken. Mocht het na 3 maanden onvoldoende gezakt zijn dan krijgt iemand tabletten voor geschreven. De dosis kan zo nodig opgebouwd worden. Mocht ook dit onvoldoende helpen dan gaat men over op insuline therapie.

diabetes-oorzaken

Nu weet je wat diabetes 2 is. Maar wat kun je hier nu zelf aan doen? Welke voeding heeft effect op je suikerspiegel?

Kaneel
Britse wetenschappers van de Universiteit van Birmingham hebben het effect van kaneel onderzocht. Uit het onderzoek bleek dat extra kaneel al na een dag kan leiden tot een verbeterde bloedsuikerspiegel. Kaneel kan gewone medicijnen niet vervangen, maar het kan je wel helpen als je pre-diabetes hebt (waarbij je suikerwaarden hoger zijn, maar nog geen medicijnen neemt). Er zijn twee soorten kaneel. De meeste vind je gewoon in de supermarkten. Dit is kaneel uit China en bevat veel Coumarines. In een hoge dosis kan dit kankerverwekkend zijn. Dus gebruik kaneel wel met mate. Ook is er kaneel uit Sri Lanka. Deze smaakt veel lekkerder en is beter voor je lichaam. Zie mijn blog over kaneel  voor meer informatie over de effecten van kaneel. https://superfoodwomanblog.wordpress.com/category/kaneel/

Kleurige groenten en fruit
Ook door het eten van gekleurde groenten (Verse spinazie, boerenkool, tomaten, groene paprika’s) en fruit (bramen, kersen, druiven, bosbessen, citrusvruchten) kun je diabetes voor zijn. Deze kleurstoffen noem je flavonoïden. Een voedingspatroon dat rijk is aan flavonoïden leidt tot een afname van insulineresistentie en minder ontstekingsreacties en verlaagd daarmee het risico op diabetes 2! Voor meer informatie over flavonoïden kijk eens op deze pagina. https://superfoodwomanblog.wordpress.com/category/flavonoiden/In fruit en groenten zitten ook veel vezels. ook dit helpt om je darmen in balans te houden wat weer een goede werking op je suikerspiegel heeft.

Noten
Hoe simpel kan het zijn? Elke dag een handje vol ongezouten noten blijkt supergezond te zijn! De universiteit van Maastricht deed onderzoek naar deze effecten. De noten hebben geen invloed op de hoeveelheid insuline in het bloed. Onderzoekers denken dat het gunstige effect te danken is aan het feit dat noten de glycemische lading van voeding verlagen, waardoor de bloedsuikerspiegel minder sterk stijgt na een maaltijd. Ook zorgen noten voor een ander positief effect. Ze verlagen het slechte LDL-cholesterol. Voorbeelden van noten zijn: amandelen, hazelnoten, cashewnoten en walnoten. Voor een super verantwoord ontbijt: kijk maar eens hier. https://superfoodwomanblog.wordpress.com/2016/01/01/yoghurt-met-walnoten-en-kaneel/ In yoghurt zit probiotica wat nodig is voor een goede darmflora. Biologische volle yoghurt, walnoten in combinatie met een klein beetje kaneel is dus zeker een win-win situatie!!

Minder koolhydraten
Een aantal voedingsmiddelen kunnen dus helpen om de bloedsuikerspiegel te laten dalen of onder controle te houden. Een koolhydraat arm voedingspatroon helpt niet alleen om gewicht te verliezen, maar ook tot een betere glucosetolerantie!!!

Bloedsuikerspiegel

Wat kun je naast goede voeding nog meer doen?
Uit onderzoek is vooral de link tussen een tekort aan vitamine D en het risico op het krijgen van diabetes type 2 onderzocht. Het blijkt dat mensen met de hoogste hoeveelheden vitamine D (>500 IE) 43% minder kans hadden op het ontwikkelen van diabetes dan de mensen die minder dan 200 IE vitamine D binnen kregen.
Dus zorg voor genoeg zonlicht! In de winter en als je veel binnen werkt dan valt het niet altijd mee om genoeg vitamine D binnen te krijgen. Gelukkig kun je dit aanvullen met een goed hoogwaardig voedingssupplement! Voor meer informatie over voedingssupplementen https://superfoodwomanblog.wordpress.com/voedingssupplementen/
Mocht je hier interesse in hebben mail dan eens naar superfoodwoman@gmail.com

EmulsanD3.jpg

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s