Voedsel combinaties

Shit or fit?
Vraag je je wel eens af waarom je je niet fit voelt? Je last hebt van een winderig gevoel of juist van verstopping? Denk je daarbij dan ook wel eens na wat je gegeten hebt? Lees onderstaand verhaal dan maar eens over juiste combinaties van voeding.

Wat gebeurt er in mijn lichaam bij onjuiste combinaties van voeding? Bij een verkeerde combinatie van voedingsstoffen is de maaltijd moeilijk te verteren. Je eten blijft langer dan nodig in je maag zitten en gaat dan fermenteren. Hierdoor krijg je last van verstoppingen, een opgeblazen gevoel, winderigheid en onnodige vetophoping in je maag. Hierdoor gaan waardevolle voedingsstoffen verloren.

Eiwitten zijn de meest complexe stoffen. De vertering en opname in de darmen eisen de meeste tijd en energie. Eiwitrijke voedingsmiddelen zijn: vlees, gevogelte, ei, kaas, peulvruchten en vis. Fruit is het minst complex en bevat het grootste gehalte aan water in vergelijking met andere voedingsmiddelen. Alle vruchten met uitzonderingen van bananen, avocado’s en gedroogd fruit, blijven zeer kort in de maag en worden met zo minimaal hoeveelheid aan energie en tijd in de darmen verteerd.

Wat zijn onjuiste combinaties?

Eiwitrijke voedingsmiddelen met fruit.
Het eiwit gaat rotten en de suiker fermenteren. Hierdoor krijg je gas en winderigheid in het darmkanaal. Voorbeelden van deze combinaties zijn:

  • yoghurt met fruit
  • grapefruit met ei
  • banaan met ei
  • noten met rozijnen.

Eiwitrijke voedingsmiddelen met zetmeel.
Voorbeelden hiervan zijn:

  • rijst met kip
  • aardappelen met vlees
  • brood met een plakje kaas.

Eiwitrijke voedingsmiddelen met vetten.

  • gefrituurde kip
    Als je toch vet met eiwitten wilt eten is het aan te raden een groene groentesalade erbij te nemen.

 Zetmeelrijke voedingsmiddelen met suiker.

  • Pannenkoeken met stroop.
  • Krentenbrood / krentenbollen / kerststol.
  • Boterham met jam

Wat is af te raden?

  • Gebruik fruit niet vlak voor of na een maaltijd, dus ook geen vruchtensap. Beter is om helemaal niets te drinken tijdens de maaltijd, zodat de spijsverteringsenzymen goed hun werk kunnen doen. Fruit heeft 45 minuten nodig om af te breken. Meloen is niet handig in combinatie met ander voedsel of zoet fruit.
  • Gebruik eiwit niet met vruchten. Dus geen knijp geen citroensap op een visje uit.
  • Zetmeel en eiwit gaan niet samen. Dus geen brood met vleeswaren.

Handig om te weten

  • Maaltijden met een gang. Je maaltijd bestaat bij voorkeur uit het hoofdgerecht. Op de manier combineer je zo weinig mogelijk voeding met elkaar.
  • Rauwe groenten eet je een half uur voorafgaand aan de maaltijd.
  • Na je rauwkost eet je gekookte groenten met granen of zetmeelhoudend voedsel.
  • Zetmeel, vetten en groene groenten. Bijvoorbeeld broccoli, andijvie, spinazie. Deze combinatie kun je met elkaar eten, omdat ze een neutrale omgeving nodig hebben voor een goede spijsvertering.

Wat zijn dan wel goede combinaties?

Zetmeelvrije / arme groenten met:

  • Eiwit (broccoli met vlees) -vet (bloemkool met jus)
  • Zetmeel (aardappels met sperziebonen)
  • Zuur (wortels en tomaten)

Zetmeelrijke groenten met:

  • Zetmeel (courgette met rijst)
  • Vet (aardappelsalade met olijfolie)

Vet met:

  • Zetmeel (boterham met avocado)
  • Zoet fruit (dadels met walnootolie)
  • Half zuur fruit (appel met slagroom)
  • Zuur fruit (ananas met avocado)

Half zuur fruit met:

  • Vet
  • Zoet fruit (dadels en appel)
  • Zuur fruit (mango en sinaasappel)

Zuur fruit met:

  • vet
  • halfzuur fruit

Zoet fruit met:

  • Vet
  • Halfzuur fruit

Voordelen van juiste voedselcombinaties:

  • Geen opgeblazen gevoel en gisting.
  • Afvallen. Door een betere stofwisseling en goede stofwisseling wordt er minder vet opgeslagen en kun je dus kg kwijtraken.
  • Je krijg meer energie, omdat je lichaam de voedingsstoffen wel opneemt.

voedselcombinaties

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s