Paleo-dieet

paleo2

Wat is het Paleo-dieet?

In een aantal recepten ben je de term paleo-proof misschien wel eens tegen gekomen, maar wat is dit nu eigenlijk?

Ten eerste zou ik het geen dieet willen noemen, maar een leefstijl. Je eet het voedsel, zoals het oorspronkelijk volgens de voorvaderen bedoeld was. Je gaat dus meer natuurlijke voeding eten, dan dat je nu doet.

Ga maar eens in de winkel kijken. Om ons eten lang te bewaren wordt er een hoop troep in ons eten gegooid, bijvoorbeeld: zout, suiker, tarwe en de vele koolhydraten die al in ons voorbewerkte voedsel aanwezig zijn. Een groot deel van de Nederlanders eet zich hier de hele dag vol mee. En dan heb ik het niet alleen over koek, snoep, chippies, toetjes, etc. Heel veel mensen zijn zich niet bewust dat dit soort voedsel eigenlijk heel slecht voor ze is. Pakjes met bijvoorbeeld allerlei mixen voor sauzen en kruidenmixen bevatten bijvoorbeeld heel erg veel zout. We drinken als Nederlanders heel veel frisdrank. Deze bevatten heel erg veel suiker, etc. En wist je dat in vleeswaren suiker zit om het langer houdbaar te houden? En zo kun je nog wel even doorgaan.

Het gevolg is dat er steeds meer mensen kampen met overgewicht en allerlei andere kwalen. Het paleo-dieet kan hier iets aan doen!

Het paleo-dieet gaat terug in de tijd van onze paleo voorouders, en de gedachte dat deze mensen waarschijnlijk helemaal nog niet zo gek waren. Zij wisten dat hun lichaam het beste functioneert als ze voedsel aten dat niet bewerkt was.

Eigenlijk wisten onze voorvaderen niet beter, want dit voedsel was voor hun niet beschikbaar.

Waarom is het Paleo-dieet Populair?

In het paleo-dieet focus je op de kwaliteit van de voeding die je eet, en niet de hoeveelheid. Je hoeft dus eigenlijk geen calorieën te tellen!!!
Alleen als je het dieet gebruikt om af te vallen is het verstandig om niet teveel noten te eten. Deze zijn heel calorie-rijk!!

Wat kun je eten tijdens het paleo-dieet?

Over het algemeen bestaan de maaltijden van het paleo dieet uit vlees / vis, groenten, fruit, noten en zaden. Als het beweegt of je kunt het rauw eten, dan is het waarschijnlijk wel “paleo-proof”.

paleo-dieet

Goedgekeurde Paleo voeding:

  • Vlees / vis
  • olie/vetten
  • noten
  • groente
  • fruit

Afgekeurde Paleo voeding:

  • Zuivel
  • Frisdrank / sapjes / energiedrankjes
  • Peulvruchten
  • Granen
  • Zoute voeding
  • Groentes met zetmeel
  • Snoep

Vlees / vis
Bijna al het vlees is paleo. Vlees uit blik en bewerkt vlees en vlees waarin veel vet zit (hotdogs) is niet aan te raden.

  • Pluimvee
  • Kalkoen
  • Kippenborst
  • Varkenshaas
  • Varkenskoteletten
  • Steak
  • Kalfsvlees
  • Bacon
  • Varkensvlees
  • Rundvlees
  • Kippenpoten
  • Kippenvleugels
  • Lamsrack
  • Garnalen
  • Kreeft
  • Mosselen
  • Zalm
  • Lamsvlees
  • Haas
  • Geit

Olie / vetten

  • Kokosolie
  • Olijfolie
  • macadamia olie
  • Avocado olie

Groenten
Bijna alle groenten zijn toegestaan. Groenten met een hoog zetmeelgehalte – zoals aardappelen, en pompoen – hebben een lage voedingswaarde in vergelijking met de hoeveelheid zetmeel / koolhydraten / suikers dat ze hebben. Hoewel ze niet echt slecht voor je zijn, zijn ze ook niet heel goed voor je.

  • Asperges 270406-avocados
  • Avocado
  • Artisjokken
  • Wortels
  • Spinazie
  • Selderij
  • Broccoli
  • Pepers
  • Courgette
  • Koolsoorten
  • Bloemkool
  • Peterselie
  • Aubergine
  • Uien
  • Pompoen *
  • Zoete aardappelen *
  • Bietjes *

Noten
Noten zijn zeker weten wel paleo. Als je probeert gewicht (of eigenlijk vet) te verliezen, zorg dan dat je niet teveel noten eet.

Pinda’s zijn een ander verhaal, dit zijn niet eens echt noten maar peulvruchten. En er zit een behoorlijke omega 3:6 disbalans in pinda’s plus tevens andere toxische eigenschappen. Het beste is om pinda’s helemaal te vermijden.

  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Hazelnoten
  • Pecannoten
  • Pijnboompitten
  • Pompoenzaden
  • Zonnebloempitten
  • Macadamia noten
  • Walnoten

Fruit**
Fruit is niet alleen heel erg lekker, maar ook nog eens goed voor je. In Fruit zit veel fructose. Dus hoewel het beter is als snoepgoed, is het handig om er niet teveel van te eten. Als je wilt afvallen, dan moet je niet teveel fruit eten. Je kunt dan beter groenten eten.

  • Appels papaya
  • Avocado
  • Blauwe Bessen
  • Papaya
  • Perzik
  • Pruimen
  • Mango
  • Bramen
  • Druiven
  • Aardbeien
  • Watermeloen
  • Ananas
  • Frambozen
  • Sinaasappels
  • Bananen *

* Voeding met een ster zijn heerlijk en goed als energiebron voor paleo dieet atleten welke veel trainen en eigenlijk meer zetmeel rijke producten nodig hebben. Zolang je traint is het geen probleem om deze producten te nuttigen, met name na de inspanning. Echter, als je probeert af te vallen met het paleo dieet, moet je deze voeding proberen te vermijden.

** Matig je fruit inname. Fruit is supergoed voor je, maar het is gemakkelijk om teveel te pakken. Onthou altijd dat je prehistorische grootouders geen toegang hadden tot de aarbeienkassen in Nederland, dus eet geen hele bak aardbeien tijdens je volgende paleo-maaltijd.

Wil je meer weten over Paleo en/ of recepten, neem dan ook eens een kijkje op: http://www.afslankgeheimen.net/oerdieet-recepten/

Bron: http://www.paleo.nl

 

 

 

 

Advertenties

Omelet wrap met zalm

wrap met zalm ei en alfalfa

Niet al te veel tijd voor een lunch? En je wilt eens een keer iets anders dan een boterham? Het is ook nog eens kloohydraat-arm. Probeer dan dit recept eens……

Ingrediënten:

  • eieren
  • zalm
  • alfalfa
  • evt. een avocado

Bereidingswijze:
-Voor een omelet heb je 2 eieren nodig.
-Kluts de eieren en bak de omelet in de pan.
-Laat de omelet goed afkoelen.
-Doe er een beetje zalm en alfalfa op en het is al  klaar.
-Eet smakelijk.

Allergie-informatie:
Dit recept is glutenvrij, lactosevrij, suikervrij en paleo-proof!
Voor mensen met een histamine beperkt-dieet. Het wit van het ei maakt histamine vrij in je lichaam. Mocht je avocado willen toevoegen. Avocado is heel gezond, maar bevat veel histamine.

 

Sushi met ei

sushi ei 1

Ingrediënten:

  • Nori vellen
  • 2 eieren voor 1 omelet
  • zalm
  • garnalen
  • groenten zoals: taugé, geraspte worteltjes, peultjes, etc..
  • Evt. Kikoman soja saus. (niet glutenvrij)

Bereidingswijze:
-Je hebt 2 eieren nodig per sushi rol. Dus bedenk van te voren hoeveel sushi rollen je wilt gaan maken.
Kluts de eieren en bak de omelet daarna  in de pan. Zorg dat je een dunne omelet hebt. Dit rolt makkelijker in de nori vellen. Laat de eieren afkoelen.
-Kook de tauge en de peultjes even kort. Taugé eet ik persoonlijk liever niet rauw, omdat deze veel  bacteriën kunnen bevatten. Laat ook deze groenten even afkoelen.
-Maak de nori vellen nat onder de kraan, zodat deze wat zachter worden en tijdens het rollen goed aan elkaar kunnen plakken.
-Leg de omelet op een nori vel en vul het ei met bovenstaande ingrediënten. Mix en match! Gewoon wat je lekker vindt.
-Voor de extra smaak  kun je evt. wat soja saus toevoegen.

Allergie-informatie:
Dit recept is glutenvrij (zonder de sojasaus), lactosevrij, suikervrij en paleo-proof!
Voor mensen die een histamine-beperkend dieet volgen is dit recept niet geschikt. Het wit van de eieren maakt namelijk histamine vrij. Sojasaus moet matig gebruikt worden, vanwege de histamine.
Ook bij schildklierklachten is het van belang zuinig te zijn met producten die soja bevatten. Soja voert jodium af, die we eigenlijk nodig hebben voor de schildklier.