Rode pastasaus

Hoe maak je een gezonde pastasaus?
Ik kook eigenlijk nooit meer met pakjes en zakjes, zelfs niet meer voor de nasi en bami. Ik kom wel eens mensen tegen die dan van verbazing van hun stoel vallen en vragen hoe ik dat dan allemaal wel doe. Het kost even wat tijd om uit te zoeken hoe je nou de lekkerste rode pasta saus kunt maken, maar als je dan iets hebt gevonden, dan heb je ook wat.

Ik ben diep in mijn hart een echt Italie fan en echte Italianen bereiden hun eten dan ook met echte passie! Ik hou d’r zo van!
Ik denk dan ook graag eens terug aan onze vakantie in Toscane. We reden een rondje door het prachtige landschap en het was al een uur of 2 en we bedachten dat we toch wel een beetje trek hadden, dus wij op zoek naar een restaurantje. En toen kwamen we heel toevallig bij een oud vrouwtje. (Zo krom als een hoepel net zoals in de Bertoli reclame hahahaha) De hele familie zat daar aan tafel, maar ze nodigden ons uit en maakten een echte pasta voor ons. Geweldig!!! Mooie herinneringen om aan terug te denken, maar dat terzijde…

En………….. als ik nu toevallig eens een keer pastasaus uit een pakje moet eten kan ik het direct merken. M’n hart begint als een razende te kloppen van al dat zout en ik merk dat ik het niet eens meer lekker vind. Ik proef alleen nog zout i.p.v. de pure smaak zoals een pasta hoort te smaken.

Ik zou zeggen probeer deze saus eens uit.

Ingrediënten

  • tomaten
  • gehakt
  • knoflook
  • champignons
  • paprika
  • courgette
  • Italiaanse kruiden, peterselie, etc.
  • blikje ansjovis
  • blikje tomatenpuree
  • verse basilicum
  • klein beetje peper en zout
  • evt. kleine stukjes salami

Bereidingswijze

Je neemt zo’n 8 tomaten en legt ze even in een pannetje met kokend water. Je laat de tomaten als het ware even schrikken. Laat ze niet te lang in het warme water liggen, anders krijg je papperige tomaten en dat is jammer. Haal de tomaten uit de pan. Je kunt de tomaat nu gemakkelijk ontvellen.

verse pastasaus1Doe de tomaten en de tomatenpuree in de blender. Voeg de kruiden toe die je lekker vindt. Vul het aan met een beetje peper en zout. Voeg een blikje ansjovis toe voor de extra bite. Ansjovis? Ja ansjovis. Goed voor de umami smaak! Je zou ook nog een paar kleine blokjes salami kunnen toevoegen als je dat lekker vindt. Dat maakt het geheel nog wat pittiger. Zet de blender aan en maak de saus tot een geheel. Je zou evt. wat kookroom kunnen toevoegen, maar dat hoeft niet.

verse tomatensaus2a

Bak ondertussen je gehakt aan met wat knoflook. Voeg de groenten naar keuze toe. Als het geheel goed aangebakken is voeg je de pastasaus toe en laat het een minuut of 5 stevig doorkoken. Voeg als laatste nog even de verse basilicumblaadjes aan de pasta saus toe voor de extra lekkere smaak! En als de kinderen zeuren over die blaadjes in de pasta dan kun je ze natuurlijk ook verwerken in de blender.

Deze saus kun je gebruiken voor een pasta, maar ook bijvoorbeeld voor een courgette lasagne.

Allergie-informatie
Deze saus is glutenvrij, eivrij, paleo-proof (zonder de room). Bij gebruik van een pastagerecht kunnen mensen met een gluten-allergie of ei-allergie kiezen voor een maispasta.

 

 

Geef een reactie

