Appeltaart zonder ei en suiker

Vorige week zondag heb ik samen met mijn dochter de hele tuin leeg gehaald en alle fruitbomen leeg geplukt.  Ik had een hele krat vol  met appels, stoofperen en ook nog een bak vol met frambozen. Heerlijk dat je dit gewoon uit je eigen tuin kunt halen!


Ik bedacht me dat ik maar eens een appeltaartje wilde maken. Als ik alle appels ga gebruiken voor mijn zelfgemaakte appelmoes ben ik bang dat ik de hele buurt van appelmoes kan voorzien, omdat het allemaal niet in de diepvries past hahaha.

Ingrediënten bodem

  • 350 gram volkoren meel
  • 110 ml kokosolie
  • 2 eetl koud water
  • 10 verse dadels / of in water geweekte dadels
  • 2,5 theel bakpoeder
  • snufje zout
  • rasp van een citroen

Ingrediënten vulling

  • 3 a 4 grote appels
  • 2 theel kaneel
  • 50 gram rozijnen
  • hazelnoten (of welke je lekker vindt)
  • 2 eetl citroensap

Bereidingswijze
Verwarm de oven vast voor op 180 graden.
Week de rozijnen en de dadels minimaal 5 minuten in lauw water.
Maak de dadels zo fijn mogelijk.
Doe het mee, olie, dadels, bakpoeder, zout en de rasp van een halve citroen in een grote kom.
Kneed het deeg met je handen en maak er een bal van. Je kunt evt. eeen beetje water toevoegen als het deeg iets te droog is. Leg het deeg even in de koelkast, terwijl je de appels snijdt. Voeg de appelstukjes, rozijnen (wel even droog deppen), citroensap en kaneel bij elkaar in een kom en roer het goed door.
Haal het deeg uit de koelkast en gebruik 2/3 van het deeg voor de bodem en de rand van de appeltaart. Leg een bakpapier in je springvorm (22cm) en rol het deeg uit over de bodem en zijkant van de springvorm. Vul de sprongvorm met de appels, rozijnen en de nootjes. Gebruik 1/3 van het deeg voor de bovenkant van de appeltaart. Bak de appeltaart in ongeveer 50 minuten bruin.

De taart was nog niet uit de oven of mijn kids kwamen al aangesneld en eisten direct een stukje op, want hij rook zo lekker!! Een goed teken al zeg ik het zelf. Ik heb nog maar even gewacht met publiceren, want voordat je het weet staat de rest van de buurt op de stoep, hahahaha.

Eet smakelijk!

 

 

 

 

 

Geef een reactie

