Wakame salade

14.jpg

Ingrediënten:

  • sla naar keuze
  • wakame (zeewier)
  • tonijn
  • komkommer
  • tomaat
  • sojasaus (kikkoman)

Bereidingswijze


Neem een sla naar keuze. Snijd de komkommer in kleine stukjes en voeg de tomaatjes en de zeewier toe. Besprenkel de salade met sojasaus.

Wist je dat?

  • Er veel ijzer in zeewier zit?
  • Zeewier veel eiwitten bevat? Eiwitten helpen onder andere bij de opbouw en het herstel van spieren. Ook zorgen ze langer voor een verzadigd gevoel, waardoor je gemakkelijker op gewicht kunt blijven.
  • Zeewier rijk is aan jodium? Jodium is nodig voor een goede functie van je schildklier.
  • Zeewier veel calcium bevat? (10- zoveel als melk) Calcium zorgt het voor sterke botten, een goed functionerend spier- en zenuwstelsel en speelt het zelfs een rol in je hormoonstofwisseling.
  • Zeewier veel vitamine B1 en B12 bevat?
  • Het eten van zeewier  het verwijderen van toxinenen en zware metalen ondersteunt?
  • De vezels in zeewier helpen om de bloeddruk te verlagen?
  • Zeewier migraine helpt te voorkomen?
  • Zeewier depressies verlicht?
  • enz.

 

Advertenties

Surf en turf

Ik was een paar weken geleden bij de Drie zussen in Rhenen. Wat een geweldig restaurant is dat!!!!
Ik kreeg de menukaart voor me en zag dat ik werkelijkwaar niks van de kaart mocht eten. Samen met de kok en de geweldige bediening hebben we het originele recept omgetoverd tot een nieuw recept! De beste man vond het een geweldige uitdaging om voor mij iets te maken.. Dat houdt zowel de kok als de bediening scherp hahahaha.
Thuis heb ik mijn eigen versie ervan gemaakt! Die wil ik graag met jullie delen.

13

Ingrediënten:

  • Ossenhaas
  • Grote garnalen
  • Kokosmelk
  • Ketjap
  • Curry
  • Rijst
  • Paprika
  • Tauge
  • Courgette

Bereidingswijze
Kook de rijst vast voor. Laat de rijst even op het aanrecht staan als het gekookt is. Bak ondertussen de groenten even aan.
Bak de ossenhaas, garnalen met een eetlepel curry  kort aan. Blus het af met kokosmelk en een klein beetje ketjap. Roer dit door elkaar. Serveer de surf en turf  met een klein beetje rijst en evt. een salade.

Wist je dat?
kokosmelk de vitaminen C, E en B bevat. Vitamine C en E kunnen helpen om het immuunsysteem te stimuleren en B-vitamines zijn verantwoordelijk voor de energie van je cellen. Kokosmelk is verder rijk aan magnesium, kalium, fosfor en ijzer.

Eet smakelijk!

 

Ei-vrije mayonaise

Wat een gedoe als je een sausje of een dressing wilt maken, maar je mag geen eieren eten. Je kunt heel gemakkelijk zelf een ei-vrije mayonaise maken. Ik wil het recept graag met jullie delen, want ik heb zelf enorm lopen zoeken.

Ingrediënten

  • Zonnebloemolie
  • sojamelk
  • appelazijn
  • zout
  • een beetje mosterd
  • evt. wat agavesiroop.

Bereidingswijze
Meng alle ingredienten door elkaar. Dit is ook een ideale basis voorhet maken van andere sauzen, zoals cocktailsaus, etc.

Mocht je nou echt geen zin hebben om dit te maken, dan kun je het ook gewoon bestellen op http://www.glutenvrijewebshop.nl.

 

 

Stamppot zoete aardappel en boerenkool

12.png

Wauw verrassend, wat is dit lekker zeg!!!
Mijn dochter vroeg mij van de week wanneer we weer eens stamppot boerenkool gingen eten. Ik dacht: “het is in de aanbieding, ik maak voor jullie wel wat en gooi de rest wel in de diepvries.” Misschien handig voor een andere keer als je eens een keer geen tijd hebt.
Aangezien ik geen aardappels mag is dat lastig als je een stampot boerenkool wilt maken. Met een zoete aardappel heb ik deze stamppot gemaakt en ik moet eerlijk bekennen dat ik dacht: “het is een hoop werk en straks smaakt het voor geen meter.” Ok, daar ging ie dan, ogen dicht en ik nam een hap. Ik kreeg een beetje mijn eerste groene smoothie gevoel tijdens het proeven. Een beetje vreemd maar wel heel erg lekker, hahaha.
Ik hoop dat ik mijn enthousiasme een beetje overbreng met dit recept. Probeer het eens een keer uit. Het is een keer iets heel anders!

Ingrediënten (voor 2 personen)

  • boerenkool
  • zoete aardappel
  • rucola
  • rode ui
  • spekreepjes
  • 2 teentjes knoflook
  • mespuntje mosterd

Bereidingswijze
Kook 2 zoete aardappels en de boerenkool. Stamp de boerenkool en de zoete aardappels fijn. Bak ondertussen de spekreepjes, rode ui en de knoflook aan. Roer deze door de stampot heen. Voeg de rucola naar behoefte en het mespuntje mosterd toe.
Hou je van een iets pittigere bite dan kun je ervoor kiezen om een extra uitje en een mespuntje mosterd toe te voegen.

 

Rijst met biefstuk en peultjes

nasi-met-biefreepjes-en-peulvruchten

Ingrediënten

  • zilvervliesrijst
  • peultjes
  • champignons
  • lente-ui
  • tauge
  • biefstukreepjes

Bereidingswijze
Kook de rijst in 8 minuten gaar. Bak de groenten even kort aan, zodat ze lekker knapperig blijven. Bak de biefstuk kort aan beide kanten aan, zodat het niet te droog wordt.
Doe de rijst, de biefstuk en de groenten bij elkaar en bak het nog even door. Blus het af met ketjap saus.

Eet smakelijk!

 

Gevulde paprika met Indonesische twist

10
Vandaag versie 2.0 van mijn gevulde paprika. Ik dacht, ik doe het deze keer anders. Ik probeer het een keer op z’n Indonesisch! Ik moet zeggen dat ik deze variant ook heel erg lekker vind. Mijn dochter zei al dat dit de lekkerste gevulde paprika was die ze ooit had gegeten. Hihi, zeker voor herhaling vatbaar dus.

Ingrediënten

  • gehakt
  • ketjap
  • zoete chili saus
  • tauge
  • paprika’s
  • courgette
  • ei / eivervanger

Bereidingswijze
snijd de paprika’s doormidden en haal de zaadlijsters eruit. Doe het gehakt en het ei/ de eivervanger in een kom en voeg de ketjap en de chili saus naar smaak toe. Snijd de courgette in kleine stukjes en voeg dit samen met de tauge toe aan de gehaktmix. Vul de paprika’s met het gehakt en de groenten. Doe het 30 minuten in de oven op 200 graden. Je kunt er evt. nog een beetje zilvervliesrijst bij doen.

Eet smakelijk!

11