Smoothie banaan bosbes

29-smoothie

Voeding, dat wordt mijn grootste uitdaging van 2017! Nadat ik al en half jaar geen eieren, aardappelzetmeel meer eet heb ik alle melk producten nu ook van mijn to-eat lijstje gegooid. Dat wordt een hoop gepuzzel de komende tijd en vooral om het veel te varieren. Ik ben ook spontaan fan geworden van the green happiness en beide ‘bijbels’ nu ook in huis staan!

Vandaag maakte ik een Banaan en bosbes smoothie. Dan hoef ik jullie natuurlijk niet uit leggen hoe of dat moet, maar ik kan jullie misschien wel wat over gezondheidsvoordelen van bosbessen vertellen. En dat zijn er nogal wat.

Naast dat ze erg lekker zijn zorgen ze ook voor een stabiele suikerspiegel. Er is ooit een onderzoek met ratten geweest. Een groep ratten kreeg bosbessen en de andere groep niet. De groep ratten die geen blauwe bosbessen had gegeten had beduidend meer buikvet dan de andere groep. Ook lag het cholesterol gehalte bij die groep lager.
Bosbessen zorgen dus voor het verbranden van vet en hebben dus een positief effect bij het afvallen.
Het is wel verstandig om rekening te houden met de fructose die in het fruit zit. Het eten van te veel fruit kan het afvallen vertragen. Het is dus raadzaam om niet meer dan 2 porties fruit te eten per dag. Fruit kun je het beste ‘ sochtends eten, zodat je lichaam de tijd heeft om de fruitsuikers te verbranden.

Bosbessen bevatten veel vitamine C, A en E.
Bosbessen bevatten veel vitamine A. Vitamine A is goed voor je ogen en zorgt voor een goede  balans in de werking van je schildklier.
Vitamine E heeft een synergie met vitamine C, waardoor de vitamine E gerecycled wordt.Vitamine E verlaagt de kans op een hartziekte, verlaagt de kans op aderverkalking, vermindert de kans op een gewrichtsontsteking, etc.
Bosbessen bevatten dus hogere precentages vitamines en mineralen en spoorelementen. Hierdoor helpen ze mee aan het voorkomen van diabetes en het zuiveren van het bloed.
Bosbessen bevatten hele hoge concentraties anti-oxidanten en zijn dus een grote hulp voor je immuunsysteem.
Bosbessen hinderen de groei van tumoren en kunnen verschillende soorten kanker voorkomen. Blauwe bessen bevatten foliumzuur. Foliumzuur herstelt het DNA en beschermt je zo tegen de vorming van  kankercellen.

Bosbessen verlagen de bloeddruk. Ze zijn rijk aan kalium, calcium en magnesium. Uit onderzoek met mensen met overgewicht is gebleken dat de bloeddruk met 4 tot 6% daalt door 8 weken lang 50 gram blauwe bessen per dag te eten.
Ook zorgen bosbessen voor een positieve werking op het spijsverteringsstelsel door de vele loostoffen die erin zitten.

Dus bosbessen bieden veel gezondheidsvoordelen en als klap op de vuurpijl helpen ze in combinatie met een goede fitness wordkout en een gezonde leefstijl ook nog eens met afvallen!!

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s