Gezondheidsvoordelen zwemmen

In mijn eerste blog over beweging ga ik jullie iets vertellen waarom je eigenlijk zou moeten gaan zwemmen. Door vaak te zwemmen profiteer je namelijk van verschillende gezondheidsvoordelen.

dsc05925

Zwemmen is geschikt voor bijna iedereen en goed voor je spieren.
Zwemmen is geen blessure gevoelige sport. Het hangt er wel van af hoe je de sport beoefend en in welke mate je dit doet. Er zijn maar weinig blessures die op de loer liggen bij het zwemmen, behalve schouderblessures. Als je zwemmen heel intensief beoefend is het aan te raden om krachttraining voor je houding en je schouders te gaan doen.
In het water heb je geen zwaartekracht en schokbelasting , die je bijvoorbeeld bij veel andere sporten (zoals hardlopen, voetbal, hockey, etc.) wel hebt.
Inspanning zal door de gewichtsloosheid heel anders aanvoelen. Tijdens het zwemmen gebruik je heel intensief bijna elk spiertje in je lichaam, dus je traint eigenlijk je hele lijf. Voor mensen met rugklachten is het aan te raden om regelmatig het zwembad in te duiken. Borstcrawl en rugcrawl zijn dan met name goede slagen om dan te gaan zwemmen.

Zwemmen is goed voor je uithoudingsvermogen
Als je vaak zwemt word je ademcapaciteit steeds groter. Hierdoor kun je het langer volhouden, en dus langere afstanden zwemmen. Zwemmen is heel geschikt voor mensen met een COPD aandoening. Het is wel de bedoeling dat je het zwemmen rustig opbouwt zodat je hartslag in  het begin  niet al te hoog komt. Probeer je hartslag laag te houden, zodat je lichaam de kans krijgt om de ademcapaciteit op te bouwen. Als dit lukt zal je merken dat je het ook langer vol kunt houden en uiteindelijk je tempo iets kunt opvoeren.

Zwemmen is heel ontspannend
Naast de forse inspanning die je moet leveren om je slagritme op peil te houden, werkt het zwemmen ook heel erg ontspannend. Je ligt met je hoofd in het water en hebt even geen achtergrond geluiden. Ik noem het altijd: “even in gesprek gaan met de golven” Het kabbelen van het water is het enige wat je dan eigenlijk nog hoort. Hierdoor geeft het je ontspanning voor je geest, waardoor je stress verminderd kan worden.

Zwemmen is goed voor je conditie
Als je vaak gaat zwemmen zal je merken dat jouw conditie beter wordt. Je merkt dat je steeds sneller gaat zwemmen en het langer vol kunt houden. Ook door een betere techniek zul je het langer vol gaan houden in het water.

Wil jij ook, na het lezen van mijn blog een betere conditie, uithoudingsvermogen en je nog fitter voelen? Dan kun je bij mij, personalzwemtrainer, heel goed terecht. Ik sta open voor al je vragen en samen gaan we aan de slag om dit voor elkaar te krijgen. Wil je meer informatie kijk dan eens op www.personalzwemtrainer.nl.
Dus pak je tas en ren naar het zwembad. Wie weet ga jij binnenkort dol-fijn door het water!!

foto-schoolslag-karin

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s