Trifle Nakd

59 trifle nakd.jpg

Elke zaterdag hebben mijn man en ik afgesproken om om de beurt iets bijzonders voor het hele gezin te koken. Even eten met aandacht en tijd voor elkaar. Door de week heb je het vaak druk en heb je niet veel tijd om iets origineels te bedenken.
Deze traditie hadden we al een keer ingevoerd, maar is er natuurlijk weer bij in geslopen. Druk, druk, druk, je kent het wel. Afgelopen zaterdag was ik aan de beurt en bedacht een lekker toetje. Ik eet eigenlijk nooit toetjes, dus nu moest ik enorm mijn best doen om iets te bedenken zonder lactose.
Ik besloot te gaan prutsen met Nakd. Ik maalde een reep met aardbeien fijn en legde deze onderin het glas. Frambozen vlogen door de blender en ik besloot deze door de Creamy Moments te mengen. Ook leuk voor het roze kleurtje. In mijn koelkast vond ik nog wat blauwe bessen en opnieuw vloog er weer fruit door de blender. Dit kon nog best eens wat gaan worden. Zo stapelde ik laag voor laag op. En een paar blauwe bessen als topping en het smoelt gelijk een beetje leuk.

Ze kunnen in ieder geval niet zeggen dat ik niet mijn best gedaan heb, hahahaha. En over dat roze kleurtje….ik heb er geen opmerkingen over mijn  mannen gehoord! Het  ging er vast in als “koek”!

Tip: Neem wel een iets kleiner glaasje, want ik vond het best machtig.

Heb jij ook een leuk Nakd recept die je met me wil delen. Voel je dan vrij en stuur eens een mailtje naar superfoodwoman@gmail.com

Advertenties

Gezondheidsvoordelen bosbessen

bosbessen41

Naast dat bosbessen erg lekker zijn zorgen ze ook voor een stabiele suikerspiegel. Er is ooit een onderzoek met ratten geweest. Een groep ratten kreeg bosbessen en de andere groep niet. De groep ratten die geen blauwe bosbessen had gegeten had beduidend meer buikvet dan de andere groep. Ook lag het cholesterol gehalte bij die groep lager.
Bosbessen zorgen dus voor het verbranden van vet en hebben dus een positief effect bij het afvallen.
Het is wel verstandig om rekening te houden met de fructose die in het fruit zit. Het eten van te veel fruit kan het afvallen vertragen. Het is dus raadzaam om niet meer dan 2 porties fruit te eten per dag. Fruit kun je het beste ‘ sochtends eten, zodat je lichaam de tijd heeft om de fruitsuikers te verbranden.

Bosbessen bevatten veel vitamine C, A en E.
Bosbessen bevatten veel vitamine A. Vitamine A is goed voor je ogen en zorgt voor een goede  balans in de werking van je schildklier.
Vitamine E heeft een synergie met vitamine C, waardoor de vitamine E gerecycled wordt.Vitamine E verlaagt de kans op een hartziekte, verlaagt de kans op aderverkalking, vermindert de kans op een gewrichtsontsteking, etc.
Bosbessen bevatten dus hogere precentages vitamines en mineralen en spoorelementen. Hierdoor helpen ze mee aan het voorkomen van diabetes en het zuiveren van het bloed.
Bosbessen bevatten hele hoge concentraties anti-oxidanten en zijn dus een grote hulp voor je immuunsysteem.
Bosbessen hinderen de groei van tumoren en kunnen verschillende soorten kanker voorkomen. Blauwe bessen bevatten foliumzuur. Foliumzuur herstelt het DNA en beschermt je zo tegen de vorming van  kankercellen.

Bosbessen verlagen de bloeddruk. Ze zijn rijk aan kalium, calcium en magnesium. Uit onderzoek met mensen met overgewicht is gebleken dat de bloeddruk met 4 tot 6% daalt door 8 weken lang 50 gram blauwe bessen per dag te eten.
Ook zorgen bosbessen voor een positieve werking op het spijsverteringsstelsel door de vele loostoffen die erin zitten.

Dus bosbessen bieden veel gezondheidsvoordelen en als klap op de vuurpijl helpen ze in combinatie met een goede fitness workout en een gezonde leefstijl ook nog eens met afvallen!!

Kokosyoghurt met fruit

55-kokosyoghurt1

Ik, “Pien Prikkelbare darm”, ben al een tijdje op zoek naar nieuwe ontbijtjes zonder lactose. Ik  moet zeggen dat ik dat best wel lastig vond.Totdat ik Creamy moments in de winkel tegen kwam. Dit is een kokosmelk (96%) op basis van yoghurt culturen. De lactobacillus en thermophilus maken deel uit van deze yoghurt culturen. Hierdoor krijgt de kokosyoghurt een wat dikkere structuur. Hiervoor is wel iets dextrose nodig, maar na het fermentatieproces blijven er echt nog maar heel weinig suikers over.
Het smaakt wat zuurderig, maar met bosbessen en banaan is dat eigenlijk wel een heel erg lekkere combinatie. Zuur en zoet heffen elkaar op deze manier op. De kokosyoghurt is lactosevrij, glutenvrij, koemelkvrij, sojavrij en last but not least 100%plantaardig!!
Allemaal gezondheidsvoordelen dus.

Ingredienten voor de bodem en de topping:

  • 100 ml amandelmelk
  • handje vol bosbessen
  • een bevroren banaan
  • evt. 12,5 of 25 gram vanille proteine poeder (halve of hele maatschep)

Ingredienten voor het middenstuk:

  • Creamy moments  of Alpro soja kokos yoghurt

Bereidingswijze
Meng de ingredienten voor de bodem en de topping door elkaar in een blender. Schenk de bodem daarna in een bakje of potje. Doe er Creamy moments naar behoefte bovenop. Daarna vul je het aan met de rest van de ingredienten voor de topping.

Ik moet zeggen dat ik het een verrassend en powerful ontbijtje vind! Ik ben er erg blij mee. Een beetj evariatie in de ochtend kan tenslotte geen kwaad.

Mocht je benieuwd zijn naar de gezondheidsvoordelen van bosbessen lees dan deze blog eens https://superfoodwomanblog.wordpress.com/2017/02/20/bosbessen/

Binnenkort volgen er nog meer fodmap arme voedingstips. Ik ga namelijk samen met een vriendin het fodmap arme dieet doen om eens te kijken wat mijn darmen kunnen verdragen en wat niet. Dit gaat een leuke uitdaging worden, omdat ik op dit moment al eivrij, lactosevrij en aardappelzetmeelvrij eet. Ook hoop ik mijn vriendin en andere mensen te inspireren met mijn voedingstips. Uit ervaring weet ik dat het heel lastig eten is als je alles zelf moet maken!

Voor nu.. probeer dit recept eens uit. Laat je me weten hoe het smaakt?