Chocolade chia pudding

57b chia chocolade pudding met banaan.jpg

In de kast kwam ik een pot chia zaadjes tegen. O ja, die had ik ook nog bedacht ik me. Ik heb zoveel spullen in huis dat ik af en toe vergeet wat ik allemaal heb. Heel erg eigenlijk.

Ik maak ’s ochtends, voordat ik aan een portie krachttraining begin wel eens een eiwit shake. Ik bedacht me dat ik hier eigenlijk wel eens chia zaadjes doorheen kon gooien, maar dat moet je dan wel even een nachtje laten staan. Dus ik koos deze keer voor een eiwit shake met chocola. Ik mixte deze met havermoutmelk. Daarna roerde ik er de chiazaadjes doorheen. Mijn eiwitshake bestaat uit erwteneiwitten, laag in het suikergehalte en geen kunstmatige toegevoegde smaakstoffen. Ik gebruik de shakes van Orangefit. Topkwaliteit als zeg ik het zelf.

Je kunt er ook voor kiezen om de chiazaadjes door de blender te doen. Dan breken ze en komen er allerlei gezonde stofjes vrij. Let hier wel bij op dat je pudding dan wel een wat grijzere kleur kan krijgen.
En het fijne is.. de pudding  kun je een avond van te voren al in de koelkast zetten. Zeker handig als je ’s ochtends niet zo heel veel tijd hebt en het zo kant en klaar uit de koelkast kan pakken.
Je kunt deze pudding natuurlijk ook zonder eiwit maken. Aan jou de keus.

Waarom zou je nou chia zaadjes toevoegen aan je shake?

Chia zaadjes hebben namelijk veel gezondheidsvoordelen en bevaten veel gezonde stoffen: magnesium, kalium, calcium, selenium, omega-3 vetzuren, eiwitten en zitten vol vezels.

Chia zaadjes moeten altijd even zwellen in een vochtige substantie. Dan zetten ze uit en lijken het net gelei bolletjes. Door Chia in water of door bijv. een havermelk of amandelmelk te doen geeft het je een extra vol gevoel. Als je wilt afvallen neem dan eens een glas water met chia zaadjes. Je merkt dat je hongergevoel afneemt.
Chia zaadjes helpen je om je bloesuikerspiegel beter in balans te houden. Als de gelei in je maag terecht komt zorgt dit ervoor dat de omzetting van koolhydraten naar suikers/glucose wordt vertraagd. Dit helpt mee om de bloedsuikerspiegel in balans te houden, omdat er minder insuline wordt aangemaakt.

Chia zaadjes zitten vol eiwitten. Deze heb je nodig om spieren en weefsels op te bouwen in je lichaam.

Ook bevatten chia zaadje somega-3 vetzuren. Deze werken ontstekingsremmend in ons lichaam en het is goed voedsel voor onze hersenen.

Chia zaadjes bevatten veel vezels. Als je last hebt van verstopping zijn ze juist handig, maar ze kunnen ook leiden tot winderigheid, diarree en een opgeblazen gevoel. In het laatste geval is het handig om het gebruik van de chia zaadjes langzaam  op te bouwen.

Heb je ook een leuk recept met chia zaadjes mail die dan naar superfoodwoman@gmail.com en doe er een leuke foto bij.

 

 

Geef een reactie

