‘Loslopend wild’ bij ’t Bosje van Staf

Woensdag 10 mei hebben we niet kunnen lopen i.v.m. mijn trouwdag. Dat kun je natuurlijk niet maken om wel te gaan, anders krijg je een soort van huwelijkscrisis.
Dus een beetje later dan gepland hebben we een nieuwe wandel date gemaakt.

Waar zullen we eens naar toe gaan, vroeg Marjolein? Ik riep dat ik wel een keer naar ’t Bosje van Staf wilde gaan, waarop Marjolein keihard begon te lachen. Het klink namelijk als een soort ontmoetingsplek. Dat is grappig, want dat was ook mijn eerste reactie toen ik deze naam hoorde van Joop Tadema. Ik zie altijd leuke foto’s van hem op facebook voorbijkomen met Moeflons in de hoofdrol.moeflon
Herten en paarden hadden we al gespot, dus een keer iets anders is ook wel leuk.
Moeflons? Wat zijn dat? riep Marjolein. Zijn dat een soort konijntjes?
Nou, niet echt. Een moeflon is een wild schaap met gekrulde horens. Een iets groter beest en niet bij de konijnen af dus. Ach ja, ik wil het eigenlijk ook niet weten.

| Toerist in eigen land |

wildcardsZou er trouwens zo’n kaart met dieren bestaan van het Gelders/Utrechts landschap waarop je kunt aankruisen welke dieren je gezien hebt? Ik zou me een serieuze toerist op de Veluwe voelen.

Ik weet nog dat ik in 2004 met mijn man naar Kenia ging en dat mijn moeder een t-shirt had gemaakt met plaatjes van de big 5 erop met daaronder een hokje waarop je kon aankruisen als je zo’n beest gezien had. Een soort textiel bingo dus. En wat had ik er de schurft in dat ik het luipaard niet gezien had. Wel zijn eten in de boom, maar het beest zelf wat foetsie. Staan we daar nou al een week om vijf uur voor naast ons bed? Het lijstje was dus niet vol. Wie streeft hier nou naar perfectie?
In Costa Rica hadden we ook zo’n geplastificeerd boekje gekocht met alle dieren erop.  Op deze kaart staan inmiddels een hoop kruisjes van gespotte dieren. Of is zo’n kaart bedoeld om te kijken hoe al die dieren heten? We zijn dan ook twee keer in dat land geweest, omdat we ons kaart nog niet hadden vol gekruist. Ik kan het een ieder aanraden. Het is een prachtig land als je van de natuur houdt en actief bent.

Maar goed, nu even genoeg gedagdroomd, even weer terug naar de Veluwe. Ook Nederland is mooi.

| ’t Bosje van Staf |

Om bij ’t bosje van Staf te komen moesten we entree betalen om de Hoge Veluwe op te komen. Aangezien het al half 8 ’s avonds was vonden wij 9,00 euro entree lichtelijk wat veel. Misschien beter om een andere keer het ‘Carmenset-schaap’ alias moeflon te gaan bekijken.
Dus toen reden we maar een stukje terug en besloten we te gaan wandelen bij de Ginkelse hei, een route van 6,8 km. Er zijn immers wandelspots genoeg in de omgeving!

| Ginkelse hei |

Na tien minuten wandelen kwamen we in de verte al een ree tegen. Het zat ons verwilderd aan te kijken en rende toen heel hard weg. Gaaf om te zien.
Verderop zagen we twee hele grote herten. Ze bleven ons ook een tijdje aan staan te kijken met misschien wel het idee: “Wie is hier nou het loslopend wild?” Zouden ze ook stiekem zo’n aankruiskaart in hun zak hebben gestopt?  Check, een kruisje bij een vrouw met een bril en 1 kruisje bij een vrouw met bruin haar met een veel te grote camera.

hert3

Onderweg hielden we een soort van picknick pauze met een mooi roze kleedje picknickop de bank en roze bekers voor de thee. Lekker girly. Keep calm en buy pink stuff!

De duisternis viel in en eigenlijk mochten we al niet meer in het bos lopen, maar hadden we wederom een klein probleempje met de navigatie. Ik hoorde auto’s en zei dat we naar links moesten, bleek dat de snelweg te zijn. Oeps, toch maar de andere kant op. Gelukkig had ik mijn ‘blinde geleidenhond’ mee, want in de duisternis zie ik bijna niks. wandelenDus als je van me af wilt, zet me dan maar in het donker in het bos neer. Dat wordt de langste dropping ever. Wie is de mol zou wel een  handig spelletje zijn. Die heb je dan wel binnen vijf minuten gevonden. Ik was zo blij dat ik mijn telefoon mee had en op de navigatie terug naar de auto kon lopen.

|Wat is een goede loophouding?|

Heb je je tijdens het wandelen wel eens afgevraagd of je goed loopt tijdens het wandelen? Dan heb ik hier wat tips voor je waar je op moet letten.

  • Loop rechtop en niet voorover.
  • Houd je hoofd omhoog.
  • Ontspan je schouders.
  • Span je buik iets aan en doe je borst vooruit.
  • Zwaai lichtjes met je armen langs je lichaam op het ritme en tempo van je looppassen.
  • Houd je heupen los.
  • Zet af met je tenen en de bal van je voet.
  • Land op je hiel.

Neem deze punten eens mee als je gaat wandelen, want wist  je dat je van een slechte wandeltechniek goede pijn in je rug kan krijgen?

De volgende keer laat ik jullie weten of we ook een goede ren- of klimtechniek hebben met al die zwijnen, die we tegen kwamen in het bos. Ons volgende blog zal dan ook gaan heten: “Helden op wandelsokken”.

wandeltechniek

Heb je onze vorige blogs gemist kijk dan eens op wandelvereniging loslopend wild en loslopend wild in ‘de achtertuin’.

Geef een reactie

