waarom je aan krachttraining zou moeten doen

In mijn poll op Instagram vroeg ik jullie of je krachttraining of cardio moest gaan doen om o.a. buikvet te verliezen.

Helaas is plaatselijk afvallen niet mogelijk en is je buikvet een van de moeilijkste plekken om het vet kwijt te raken.

Het antwoord op de poll was krachttraining. Je zou in ieder geval 2 a 3x per week aan krachttraining moeten doen. Ook cardio is een wezenijk onderdeel van je training.
Het is namelijk fijn om een sterk lichaam te hebben door de krachttraining, maar je hebt er weinig aan als je een slechte conditie hebt. Dus ook cardio hoort in je programma thuis. Cardio is ook goed voor je hart en bloedvaten. Als je een goede conditie hebt kun je langer doorgaan met sporten op een hogere intensiteit.

Hieronder vertel ik je waarom krachttraining goed voor je is.

Tegen osteoperose
Het is een goed wapen tegen osteoperose of terwijl botontkalking. Door hormonale veranderingen na de overgang neemt de botomvang en de botsterkte af. Dit kan leiden tot botbreuken, gewrichtspijnen.
Door krachttraining worden je spieren en pezen sterker en hierdoor krijg je weer stevigere botten.

Vrouwen moeten hun best doen om hun spiermassa op peil te houden.
Onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen tussen hun 30e en 70e levensjaar zo’m 22% spiermassa verliezen. Deze ‘ruimte’ die daardoor in je lichaam ontstaat wordt meestal opgevuld met vet. Het kan zo zijn dat je spiermassa kwijt raakt en in gewicht afneemt, maar dat je toch dikker wordt en je ineens een grotere kledingmaat nodig hebt.

Minder kans op blessures
Als je je krachttraining op de juiste wijze uitvoert en rustig opbouwt heb je minder kans op blessures. Het kan tevens ondersteunend werken voor andere sporten. Door je core te trainen kun je bijvoorbeeld harder de bal wegschieten met voetbal, hoger springen met hoogspringen, de bal harder wegslaan met volleybal, etc.

Krachttraining is een goede manier om calorieen te verbranden.
Ja hoor ik jullie dan zeggen, maar dat kun je toch ook met cardio? Ja dat kan zeker. Je verbrandt welliswaar met cardio met een hogere intensiteit meer calorieen, maar bij krachttraining krijg je grotere en sterkere spieren en hierdoor gaat je stofwisseling omhoog. Ook in rust,omdat sterkere en grotere spieren namelijk meer brandstof nodig hebben dan kleinere spieren.

En don’t worry dames, jullie gaan er echt niet uit zien als een toekomstige Arnold Schwarzenegger door aan krachttraining te doen. Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Dat gaat echt niet gebeuren. Mannen hebben meer testosteron in hun lichaam en ontwikkelen hierdoor sneller en grotere spieren. En dan is dat ook gelijk het antwoord op de vraag waarom mannen sneller afvallen dan vrouwen.

man-vrouw-spieren

Remedie tegen Diabetes type 2 e.a. gezondheidsproblemen.
Diabetes 2 is op weg om volksziekte nummer 1 te worden. We worden met z’n allen steeds dikker met alle gevolgen van dien. Daarom is een gezonde levensstijl ook zo belangrijk. Zorg dat je buikvet minder wordt. Mensen met een verhoogd percentage aan buikvet hebben meer kans op het krijgen van o.a. diabetes 2, allerlei ontstekingen in je lichaam waaronder bijv. artritis, ziektes zoals bijv. kanker, schildklierproblemen, depressies, slaapproblemen, dementie, obesitas, auto immuunziekten, hart-en vaatziekten, enz.
Dus BMW! Buikvet moet weg!
Krachttraining kan ervoor zorgen dat suikers beter door het lichaam worden afgebroken en zorgen voor een verbetering van de bloedsuikerspiegel.
Door een gezonde levensstijl in combinatie met bewegen zou het zelfs maar zo kunnen zijn dat je van je medicatie afkomt.

buikvet4.jpg

Dus on the move! Doe naast je cardio oefeningen ook minimaal 2x per week een krachttrainingssessie!

Weet je niet welke oefeningen je zou moeten doen en hoe je gezond zou moeten eten, mail dan eens vrijblijvend voor een offerte naar superfoodwoman@gmail.com. Ik kan je helpen met je voedings- en krachttrainingsschema!

Wie niet waagt, wie niet wint!

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s