De voordelen van kokosolie

Is kokosolie goed voor je of niet? Ik denk dat daar al genoeg blogs over geschreven zijn en de discussie blijft maar doorgaan. Ik ben persoonlijk van mening van wel. Ik gebruik het dagelijks en niet alleen in mijn keuken.

kokosolie.jpg

Om jullie even bewust te maken wat kokosolie alemaal voor je lichaam kan doen, lees je hieronder een aantal voordelen voor je lichaam.
-Het beschermt tegen nierstenen.
-Het verbetert de werking van de schildklier.
-Het helpt de bloedsuiker op peil te houden.
-Het doodt bacterieen, virussen en schimmels.
-Het verlaagd het slechte LDL cholesterol.
-Het verminderd degeneratie (veroudering)
-Het is goed voor botten en tanden. Je lichaam neemt calcium en magnesium beter op als je kokosolie toevoegt aan je dagelijkse eetpatroon.
-Het beschermt ondiepe wondjes tegen vuil en stofjes. Het helpt de huid ook beter te herstellen.
-Het is goed voor onze huid. Je kunt het gebruiken als body lotion als je bijvoorbeeld een droge huid hebt. Het helpt nl. de balans te herstellen. Of je gooit een beetje kokosolie in bad als je een bad neemt. Kokosolie hydrateert heel erg goed. En als je het 2x per dag insmeert dan krijg je er een zachtere huid van.
-Het helpt bij huidaandoeningen zoals bijvoorbeeld eczeem of psoriasis.
-Je kunt het ook gebruiken als make-up remover, ook bij waterproof mascara.
-Het voedt het haar en laat het weer glansen.
-Je kunt het ook goed gebruiken bij het scheren van je lichaamshaar. Kokosolie zorgt er namelijk voor dat de mesjes makkelijker over je huid glijden. Minder irritatie dus.
-En heb je last van paradontitis laat dan eens wat kokosolie door je mond gaan. Dit helpt je tandvleesontsteking te verminderen.

Na al die gezondheidsvoordelen willen jullie vast weten waarvoor je kokosolie nog meer kunt gebruiken. Dus ik zal jullie wat tips geven uit grootmoeders tijd. Als je dat gelezen hebt, kun je de helft van de dure middeltjes je huis uit gooien.

Kauwgum verwijderen
Met kokosolie kun je namelijk heel goed aangeplakte kauwgum verwijderen.

Glans terug geven
Mocht hout heel dof zijn geworden kunje het insmeren met kokosolie. Als je de kokosolie even laat inwerken, dan geeft dit de glans terug. Denk daarbij maar eens aan een broodplank, die je vaak gebruikt.
Hetzelfde foefje kun je toevoegen aan metalen voorwerpen, bijvoorbeeld van meubels o.i.d.

Tape en stickers verwijderen
Ik loop regelmatig met een tapeje op mijn lijf om een gewricht te ondersteunen.
En elke keer blijven er van die taperesten achter op je lichaam, die er moeilijk af te krijgen zijn. Kokosolie helpt om de taperesten gemakkelijk te verwijderen, zonder dat je je hele huid kapot maakt omdat je hard moet boenen.
Met kokosolie kun je ook de plakresten van stickers verwijderen.

Verwijderen van aanslag in de badkamer
Met kokosolie kun je de kalk aanslag inde badkamer verwijderen. Laat de kokosolie even inrekken en dan veeg je het er zo van af. Je hoeft dus geen dure middeltjes aan te schaffen.

Roestverwijderaar
Heb je ergens roest op zitten. Laat de kokosolie dan ongeveer 2 uur intrekken en dan veeg je de roest er zo vanaf.

Ritsenwerking verbeteren
Heb je last van blokkerende tandjes van een rits. Smeer dan een beetje kokosolie op de rits en hoppa je ritst gaat weer op een goede manier open en dicht. Let erop dat je het niet op de stof van de jas smeert. Dit geeft namelijk vlekken.

Massage
En je kunt kokosolie gebruiken om elkaar te masseren. Eventueel gooi je er een geurtje doorheen zoals bijvoorbeeld lavendel.

Medicinale cremes
Je kunt kokosolie ook gebruiken in combinatie met een bio olie van bijvoorbeeld Young Living. Deze olien hebben specifieke gezondheidseigenschappen en/of therapeutische werking. (het kan stress wegnemen, vermindering van pijn geven ofontspanning geven) In plaats van medicatie kun je dus zo’n olie uitproberen. De kokosolie smeert het dan makkelijk weg over je huid.

Mochten jullie nog meer ideetjes hebben wat betreft kokosolie laat het mij dan even weten.

IMG_20181011_163623_255

Deze blog wordt mede mogelijk gemaakt door www.jouwbox.nl. Er zitten heel veel leuke bio producten in deze box tegen een sterk gereduceerde prijs. Nieuwsgierig geworden? Neem dan eens een kijkje op hun site.

Voor een recept met kokosolie maak dan eens deze overheerlijke dadel walnoot snack. Ben benieuwd of jij je kunt inhouden, want ze zijn veel te lekker!!

dsc06028.jpg

groetjes,

Karin

Voedingscoach|Voeding stress en burnout|Detoxconsulent|Personal trainer|Medisch Personal trainer i.o.

Advertenties

Help, hoe krijg ik elke dag een gezonde maaltijd op tafel?

Je kent het wel. Je bent megadruk met je werk, je kinderen en allerlei andere bezigheden en soms heb je helemaal geen tijd om ook nog eens een gezonde maaltijd op tafel te zetten en kies je regelmatig voor iets snels en iets makkelijks.

Maar is deze manier wel het snelst? En uiteindelijk het gemakkelijkst? En uiteindelijk het gezondst?

Weekmenutekst3

Ik ga je hieronder wat handige tips geven.

Probeer in het weekend eens rustig te gaan zitten om zelf een weekmenu in elkaar te flansen. Moet je dat zelf bedenken dan? Dat kan, maar dat hoeft niet perse. Tegenwoordig zijn er hele handige sites of apps die je daarbij op weg kunnen helpen.
Neem nou bijvoorbeeld eens Pinterest. Deze pagina staat boordevol ideetjes. Je kunt het zo gek nog niet bedenken. En soms kom je heel verfrissende gerechtjes tegen. Eet je ook nog een keer iets anders. Probeer zo veel  mogelijk te varieren met allerlei groenten, fruit, vlees of vis. Dit is namelijk heel goed voor ons darmflora, maar daarover in een andere blog meer.

Zoek bijvoorbeeld eens op koolhydraatarm, salades of ovenschotels. Over ovenschotels gesproken. Als je van te voren weet dat er een dag in de week bij is waarbij je heel weinig tijd hebt, dan kun je een avond van te voren een ovenschotel in elkaar flansen en staat deze al vast klaar voor de volgende dag. Als je dan thuis komt, hoef je de schaal alleen nog maar in de oven te zetten en kun jij ondertussen even wat anders doen. Hiermee ga je dus effectief met je tijd om.

Over effectieve tijdsbesteding gesproken. Tijdens het maken van je weekmenu kun je direct een boodschappenlijstje maken. Dus dan heb je gelijk je boodschappenmanagement op orde en hoef je maar 1x naar de winkel. Je grijpt niet mis als je een gerecht wilt maken en je maakt het direct inzichtelijk voor je zelf. Ik zeg: “Een winwin situatie dus:

Een ander bijkomend voordeel is dat je al je eten al in huis hebt. Het is zonde om weg te gooien, dus je hebt minder verleiding om toch iets anders te pakken.
Ook hier draait het natuurlijk weer om het woordje D.I.S.C.I.P.L.I.N.E.

Als je het fijn vindt dat ik je help met een weekenu mail mij dan even op superfoodwoman@gmail.com voor meer info. Dan kijken we samen wat ik voor je kan doen.

Maar om je al vast wat op weg te helpen zal ik een voorbeeld van een door-de-week-menu geven.

Maandag: Biefstukpuntjes met sperziebonen, ui, knoflook.

Dinsdag: Zalmschotel met een sausje van cherrytomaatjes, olijven, Italiaanse kruiden, basilicium en wat olijfolie. Je serveert dit met broccoli.

Woensdag: Wok van kip/kalkoen met cashewnoten en lente-ui.

Donderdag: Ovenschotel met gehaktballen en verschillende soorten groente. Dit kun je dus een dag van te voren klaar zetten!

Vrijdag: Mexicaanse gevulde courgette met gehakt, champignons en paprika.

Mocht je niet aan een koolhydraatarm menu willen deelnemen, dan kun je natuurlijk bij elk gerecht zilvervliesrijst of iets van bijvoorbeeld aardappels serveren.

Hopelijk levert het maken van een weekmenu je wat minder stress op, wat ook weer een positieve werking op je lichaam heeft!

Suc6!

 

Karin

Voedingscoach|Detoxcoach|Voeding bij stress en burnout|Personal Trainer

 

Waarom is een avondwandeling goed voor je?

Na de maand september: beweegmaand is het nu oktober: wandelmaand.
Het is goed om elke dag minimaal een half uur te bewegen dat weten we allemaal. Je hoeft natuurlijk niet elke dag naar de sportschool, maar loop ook gewoon eens een blokje om.

DSC08074.JPG

Waarom zou je dat eigenlijk moeten doen? Een (avond)wandeling heeft een hoop gezondheidsvoordelen.

Het ontspant en vermindert stress
Als je een hele drukke dag hebt gehad kun je ’s avonds nog eens een blokje om gaan. Als je dit ook nog eens in de natuur doet geeft dit extra ontspanning. Je wordt rustig, je humeur klaart op en op deze manier voorkom je piekergedrag.
Dit alles heeft met je brein te maken. Je linker hersenhelft (rationeel, analytisch denken en logica) maakt tijdens een drukke dag enorm veel overuren. Tijdens het wandelen wordt de rechter hersenhelft actief (creativiteit, emoties, intuitie) en daardoor ontspant de linker. Dit werkt stressverlagend.

Het stimuleert het brein
Als je elke keer een andere wandelroute neemt blijft dit het brein stimuleren. Je ziet elke keer andere dingen die je in je moet opnemen.

Het stimuleert de spijsvetering
Een wandeling in de avond, na het avondeten, stimuleert de spijsvertering. Je darmen worden, doordat je gaat bewegen, aan het werk gezet. Wist je dat je met 5 km/uur gemiddeld 60 calorieen verbrandt? Voer je het tempo op, dan zal je natuurlijk meer gaan verbranden.

Het vermindert rugklachten
Als je veel zittend werk doet kun je last van je rug krijgen. Dit alles heeft natuurlijk ook te maken met de houding achter bijvoorbeeld de pc. Ik adviseer dan ook om regelmatig tussendoor een stukje te lopen, ook al is het om een kopje koffie/ thee te halen en denk natuurlijk  ook aan je houding. Dit scheelt al de helft. Na een flinke (avond)wandeling zal je merken dat je onderrug een stuk beter beweegt en dat je minder klachten hebt.

Je slaapt beter
Een avondwandeling zorgt voor een betere nachtrust. Wandelen werkt ontspannend, omdat je het rustig doet en om je heen kijkt. Je lichaam is weer even actief geweest en mentaal werkt het ontspannend. Deze combinatie zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt en dit verbetert dus de slaapkwaliteit.De productie van het slaaphormoon melatonine wordt geactiveerd en het stresshormoon cortisol neemt af.
Zorg er wel voor dat je na een avondwandeling niet teveel op je telefoon of computer gaat kijken. Dit bevordert de slaapkwaliteit namelijk niet en doet het je wandeling dus teniet. Dim het licht een uurtje voordat je naar bed gaat. Je zal merken dat je eerder begint met gapen en hierdoor sneller in slaap valt.

Suc6 met wandelen de komende maand! (en ik hoop ook in de maanden daarna). Met een beetje geluk zie je ook nog een mooie zonsondergang, dus camera mee en go!!!
Wil je een keertje met mij mee, stuur me dan even een berichtje.