Waarom is een avondwandeling goed voor je?

Na de maand september: beweegmaand is het nu oktober: wandelmaand.
Het is goed om elke dag minimaal een half uur te bewegen dat weten we allemaal. Je hoeft natuurlijk niet elke dag naar de sportschool, maar loop ook gewoon eens een blokje om.

DSC08074.JPG

Waarom zou je dat eigenlijk moeten doen? Een (avond)wandeling heeft een hoop gezondheidsvoordelen.

Het ontspant en vermindert stress
Als je een hele drukke dag hebt gehad kun je ’s avonds nog eens een blokje om gaan. Als je dit ook nog eens in de natuur doet geeft dit extra ontspanning. Je wordt rustig, je humeur klaart op en op deze manier voorkom je piekergedrag.
Dit alles heeft met je brein te maken. Je linker hersenhelft (rationeel, analytisch denken en logica) maakt tijdens een drukke dag enorm veel overuren. Tijdens het wandelen wordt de rechter hersenhelft actief (creativiteit, emoties, intuitie) en daardoor ontspant de linker. Dit werkt stressverlagend.

Het stimuleert het brein
Als je elke keer een andere wandelroute neemt blijft dit het brein stimuleren. Je ziet elke keer andere dingen die je in je moet opnemen.

Het stimuleert de spijsvetering
Een wandeling in de avond, na het avondeten, stimuleert de spijsvertering. Je darmen worden, doordat je gaat bewegen, aan het werk gezet. Wist je dat je met 5 km/uur gemiddeld 60 calorieen verbrandt? Voer je het tempo op, dan zal je natuurlijk meer gaan verbranden.

Het vermindert rugklachten
Als je veel zittend werk doet kun je last van je rug krijgen. Dit alles heeft natuurlijk ook te maken met de houding achter bijvoorbeeld de pc. Ik adviseer dan ook om regelmatig tussendoor een stukje te lopen, ook al is het om een kopje koffie/ thee te halen en denk natuurlijk  ook aan je houding. Dit scheelt al de helft. Na een flinke (avond)wandeling zal je merken dat je onderrug een stuk beter beweegt en dat je minder klachten hebt.

Je slaapt beter
Een avondwandeling zorgt voor een betere nachtrust. Wandelen werkt ontspannend, omdat je het rustig doet en om je heen kijkt. Je lichaam is weer even actief geweest en mentaal werkt het ontspannend. Deze combinatie zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt en dit verbetert dus de slaapkwaliteit.De productie van het slaaphormoon melatonine wordt geactiveerd en het stresshormoon cortisol neemt af.
Zorg er wel voor dat je na een avondwandeling niet teveel op je telefoon of computer gaat kijken. Dit bevordert de slaapkwaliteit namelijk niet en doet het je wandeling dus teniet. Dim het licht een uurtje voordat je naar bed gaat. Je zal merken dat je eerder begint met gapen en hierdoor sneller in slaap valt.

Suc6 met wandelen de komende maand! (en ik hoop ook in de maanden daarna). Met een beetje geluk zie je ook nog een mooie zonsondergang, dus camera mee en go!!!
Wil je een keertje met mij mee, stuur me dan even een berichtje.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s