Weg met die vakantie kilo’s

Leven als een bourgondiër
De vakantie is weer voorbij. Het is uit met de pret. Voor de meeste mensen houdt dat in dat ze weer in een normaal dagritme komen waarbij ze werken, naar school gaan, bewegen en gezond eten en op tijd naar bed gaan.
En na de vakantie loopt de hele sportschool vol, omdat alle vakantie kilo’s er weer afmoeten, omdat je misschien net iets te veel als een Bourgondiër hebt geleefd. Dat wordt weer heel hard werken om alles eraf te krijgen en een ander voedingsschema te gaan volgen dan onderstaand ‘dieet weekschema’!

Mindset
Tijd om weer de knop om te zetten en in de juiste mindset te komen. Houd er rekening mee dat je lichaam minstens 3 weken moet wennen aan een gezond voedingspatroon. Het duurt even voordat je lichaam zich dus gaat aanpassen. Afvallen is het moeilijkste dat er is en kun je ook wel met psychologische topsport vergelijken. Blijf dan volhouden tot je alles kwijt bent wat je zou willen. Als je echt iets wil, dan moeten er ook no-excuses zijn.
Ik geloof persoonlijk niet in diëten, omdat dat een jojo effect veroorzaakt als je weer je oude voedingspatroon oppakt. Pas je lifestyle aan, die je kunt volhouden in je leven en waarbij je af en toe ook een keer uit de band kunt springen.

Als je na de vakantie start met sporten doe dit dan niet direct volle bak, zodat je niet meteen een blessure oploopt. Bouw je niveau weer langzaam op.

Plaatselijk vet verbranden
Het meeste vet gaat helaas op op ons buik zitten. Veel mensen denken dat je door buikspieren te doen je buikvet kwijt kan raken. Helaas is plaatselijk afvallen niet mogelijk en is je buikvet een van de moeilijkste plekken om het kwijt te raken. Buikspieroefeningen doen is goed voor je core, maar het helpt je niet direct om je buikvet kwijt te raken. Daarvoor zal je veel meer moeten doen. Een goed voorbeeld hiervan is krachttraining waarbij je de grote spiergroepen gaat aanspreken.

Waarom zou je aan krachttraining moeten doen?

1. Krachttraining is een goede manier om calorieën te verbranden.

Ga in ieder geval 2x per week aan krachttraining doen, waarbij je veel grote spieren aanspreekt en hierdoor meer dan 1/6 van je lichaam in beweging zet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan squats, deadlifts, thrusters e.a. oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk aan spreekt.

“Ja…..”, hoor ik jullie dan zeggen, maar dat kun je toch ook met cardio? Ja dat kan zeker. Je verbrandt welliswaar met cardio met een hogere intensiteit meer calorieën, maar bij krachttraining krijg je grotere en sterkere spieren en hierdoor gaat je stofwisseling omhoog. Dus ook in rust,omdat sterkere en grotere spieren namelijk meer brandstof nodig hebben dan kleinere spieren.

En don’t worry dames, jullie gaan er echt niet uit zien als een toekomstige Arnold Schwarzenegger door aan krachttraining te doen. Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Mannen hebben meer testosteron in hun lichaam en ontwikkelen hierdoor sneller en grotere spieren. En dan is dat ook direct het antwoord op de vraag waarom mannen sneller afvallen dan vrouwen.

Ook een stukje cardio is een wezenlijk onderdeel van je training.
Het is namelijk fijn om een sterk lichaam te hebben door de krachttraining, maar je hebt er weinig aan als je een slechte conditie hebt. Dus ook cardio hoort in je programma thuis. Cardio is net als een goede krachttraining ook goed voor je hart en bloedvaten. Als je een goede conditie hebt kun je langer doorgaan met sporten op een hogere intensiteit.

2. Krachtraining tegen osteoporose
Het is een goed wapen tegen osteoporose of terwijl botontkalking. Door hormonale veranderingen na de overgang neemt de botomvang en de botsterkte af. Dit kan leiden tot botbreuken, gewrichtspijnen, etc.
Door krachttraining worden je spieren en pezen sterker en hierdoor krijg je weer stevigere botten.

3. Vrouwen moeten meer hun best doen om hun spiermassa op peil te houden.
Onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen tussen hun 30e en 70e levensjaar zo’n 22% spiermassa verliezen. Deze ‘ruimte’ die daardoor in je lichaam ontstaat wordt meestal opgevuld met vet. Het kan zo zijn dat je spiermassa kwijt raakt en in gewicht afneemt, maar dat je toch dikker wordt en je ineens een grotere kledingmaat nodig hebt.

4. Minder kans op blessures
Als je je krachttraining op de juiste wijze uitvoert en rustig opbouwt heb je minder kans op blessures. Het kan tevens ondersteunend werken voor andere sporten. Door bijv. je core te trainen kun je bijvoorbeeld harder de bal wegschieten met voetbal, hoger springen met hoogspringen, de bal harder wegslaan met volleybal, etc.

5. Remedie tegen Diabetes type 2 e.a. gezondheidsproblemen.
Diabetes 2 is op weg om volksziekte nummer 1 te worden. Helaas begint dat steeds vaker op jongere leeftijd. We worden met z’n allen steeds dikker met alle gevolgen van dien. Daarom is een gezonde levensstijl ook zo belangrijk. Zorg dat je buikvet minder wordt. Mensen met een verhoogd percentage aan buikvet hebben meer kans op het krijgen van o.a. diabetes 2, allerlei ontstekingen in je lichaam waaronder bijv. artritis, ziektes zoals bijv. kanker, schildklierproblemen, depressies, slaapproblemen, dementie, obesitas, auto immuunziekten, hart-en vaatziekten, enz.
Krachttraining kan ervoor zorgen dat suikers beter door het lichaam worden afgebroken en zorgen voor een verbetering van de bloedsuikerspiegel.
Door een gezonde levensstijl in combinatie met bewegen zou het zelfs maar zo kunnen zijn dat je van je medicatie afkomt.

Dus on the move! Doe naast je cardio oefeningen ook minimaal 2x per week een krachttrainingssessie! Deze oefeningen kun je in een sportschool doen, maar met een paar materialen en oefeningen met bodyweight kun je buiten in de frisse lucht ook goede resultaten behalen.

Wil jij graag een (Medisch) Personal training en/of een voedingsadvies mail dan eens vrijblijvend naar superfoodwoman@gmail.com
De intake is altijd gratis!

Bij 100% inzet, altijd gegarandeerd resultaat!

Karin Keijzer

Specialisaties:

Medisch personal trainer met specialisaties rug en schouder.
-Flexibility training
-Medische basiskennis
-Orthomoleculaire voeding
-Voeding en training bij stress en burn-out

-Detox consulent
-Suppletie
-Fysiotherapie en diabetes 2
-Mentale begeleiding



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s