Vitamine C

Wat doet Vitamine C?
Vitamine C (ascorbinezuur) is een wateroplosbare vitamine. Het is belangrijk voor een goede weerstand / je immuunsysteem. Ook zorgt het voor gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Belangrijk dus bij het vormen van het bindweefsel en vorming van collageen. Het zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel en draagt bij aan de energievoorziening. Het versterkt de longfunctie. Vitamine C voorkomt nitrosaminevorming. Dit is tegen ontstekingen.
Vitamine C is  een antioxidant en beschermt het lichaam samen met vitamine E tegen vrije radicalen. Vrije radicalen spelen een rol bij verouderingsprocessen. Ook bevordert vitamine C de opname van ijzer.

Waar zit vitamine C in?

  • Groente
  • Fruit
  • Aardappelen

Vitamine C zit voornamelijk in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.

Hoeveel vitamine C heb je per dag nodig?
Volwassenen hebben per dag 75 milligram vitamine C nodig. Rokers hebben meer behoefte aan vitamine C.

Hoe herken je een tekort aan vitamine C?
Je krijgt een verminderde weerstand, vertraagde wondgenezing en bloedingen van het tandvlees.

Hoe herken je een teveel aan vitamine C?
Een teveel aan vitamine C plas je uit. Bij hoge doseringen kunnen darmklachten (diarree) optreden. Ook kun je een verhoogde uitscheiding van oxaalzuur in de urine tegen komen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s