Voedingsgewoontes

Vandaag gaan de eerste scholen weer beginnen. Als leerkracht heb ik verschrikkelijke lunchboxes gezien, van donuts tot wafels en koekjes met chocola. Oei, ik klap nu uit de school denk ik. Ook zie ik kinderen om mee heen steeds dikker worden en minder bewegen. Tijdens de gym is te zien dat kinderen hinder ondervinden van hun zwaarlijvigheid. Ze zijn beperkt in hun motoriek of kunnen door hun lichaam bepaalde oefeningen niet uitvoeren en zo is het viscieuze cirkeltje weer rond.

zwaarlijvigheid

Als moeder krijg ik wel eens wat kinderen over de vloer, omdat ze met mij dochter of zoontje willen spelen en een van de eerste vragen is: “mama van Thamar, mag ik een snoepje?” Er zijn zelfs kinderen die om chips durven te vragen!! Nou, zeg ik dan: ” We gaan eerst even wat drinken en dan nemen we een stukje fruit en daarna mogen jullie een snoepje uitkiezen. Een beetje snoepen hoort erbij en ik wil ook  niet dat ze compleet gaan doorslaan als ze bij andere mensen zijn en een keertje iets teveel suiker krijgen.

Om 16:30 krijgen de kinderen weer een serieus trek momentje. En weer komt de vraag: mama van Thamar: mogen we een snoepje?” Ehm nou nee…. jullie hebben volgens mij al wel iets lekkers gehad en als jullie trek hebben mogen jullie nog wel een stukje komkommer, een stukje paprika of een tomaatje.
“Hebben jullie daar zin in? Van de meeste kinderen vielen de ogen nog net niet uit hun oogkassen van verbazing.

Inmiddels weten de kinderen, die bij ons komen spelen, hoe het allemaal werkt en ik merk dat ze die komkommer aan het eind van de middag heel erg zijn gaan waarderen. Ik krijg namelijk regelmatig positieve opmerkingen van ouders. En sommige ouders hebben nu ook om 16:30 komkommertijd!

Een goede tweede vraag is:” mama van Thamar hebben jullie een play station of ipad”, waarop ik dan vervolgens antwoord: ja hoor, die hebben we wel, maar jullie gaan lekker buitenspelen.” Lekker bewegen i.p.v. achter die I-pad te hangen.

Af en toe vraag ik me wel eens af of ik zo’n ontaarde moeder ben, maar als ik dan om me heen kijk ben ik  maar wat blij dat mijn kinderen een gezond gewicht hebben en genoeg bewegen.
Al hoewel ik  mijn jongste wel degelijk  moet gaan stimuleren om iets te gaan doen. Die is liever lui dan moe. Hij zegt ook letterlijk: daar heb ik geen zin in hoor, want daar word ik veel te moe van. Pffff……Daar heb ik persoonlijk wel een beetje moeite mee. Van wie hij dit nou heeft? Ik heb geen idee. We zijn hier thuis best redelijk fanatiek met sporten. De een nog erger dan de ander hahaha.  Maarrrrr… we hebben hem zaterdag zo ver gekregen dat hij mee ging lopen met de Ede City Run. Wel een hele 600m hard gelopen!!!  Hij liep met een big smile en kreeg een medaille en hij was super trots! Geweldig! Nu maar hopen dat dit een beetje stimuleert om wat meer te gaan sporten. De tijd zal het leren…….

Maar goed, ik  vind het belangrijk dat mijn kinderen gezond eten en voldoende bewegen en die ipad…. die is voor ‘noodgevallen’ of als ik rustig eten wil koken.

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de voedings- en beweeggewoontes in andere gezinnen. Wat geef jij je kind mee naar school? Wat doet jouw kind aan beweging? En tenslotte, wat krijgt jouw kind als hij/zij uit school komt?

Je mag reageren onder dit artikel of op fb. Ook als je het anders doet, dan dat je eigenlijk graag zou willen. Hier gaat het ook niet elke dag perfect! (echt niet)
En een mindset kost nou eenmaal tijd. Daar weet ik alles van. Dus wie weet kun je elkaar helpen aan een heleboel leuke ideetjes!!!

Ik zal van de week een aantal leuke broodtrommel ideetjes plaatsen. ze zijn niet zelf bedacht, maar wel leuk om eens te bekijken.

 

Plaats een reactie